svk
Svenska Kusten - portalen för Sveriges kust
KUSTLAG - Samverkan på nätet för Sveriges kust!
ÅNGMASKINS-ENTUIASTER

Entusiasterna ger nytt liv åt
ångmaskinerna

 

Ångmaskiner från Gävles anrika varvshistoria är på väg att

få nytt liv i händerna på entusiasterna i kulturföreningen

Kustlagen. Nu har de räddat ännu en ångmaskin, från den

stora trebenta kranen vid Gävle varv.

Om två månader ska den vara i skick som ny.

                                                                                           Foto:NICK BLACKMON. GD

 

-           Den är som ett ånglok, fast utan hjul, säger Karl-Erik Eggefjord, som varje förmiddag åker ner till verkstaden och jobbar på att få maskinen funktionsduglig.
Kranen är borta men ångmaskinen som drev det rörliga kranbenet hittade föreningens medlemmar på skroten. Tidigare hade den legat i tio år utomhus på varvsområdet, rostig och bortglömd.

Själva maskinen, 120 år gammal och tillverkad i England, är i förvånansvärt gott skick. På utsidan fanns det en hel del rost men de vitala delarna var fullt funktionsdugliga, sånär som på en och annan mutter och bult, och någon enstaka del som måste nytillverkas.

 

 


Brynäs Mekano ställer upp med verkstadsutrymme och den utrustning som behövs. Om två månader kan maskinen vara i ett sådant skick att det är dags att provköra den.


Nere på varvsområdet, alldeles intill briggen Gerdas kajplats, finns redan en ångmaskin på sin ursprungliga plats. Maskinen användes för att dra upp båtar på reparationsslipen och är fullt funktionsduglig. Den ursprungliga ångpannan är borta men föreningen har skaffat en ny och när rördragning och annat är klart kan slipspelet göra nytta igen.

- Det är en unik anläggning. Det är många års damm och smuts som har samlats och i stor utsträckning handlar det nog mest om rengöring.
- Sedan är det bara att köra, säger Bengt Spade, teknik- och industrihistorisk konsult, som besökt området och träffat medlemmarna i föreningen.
- Jag är imponerad av den kunskap som de här killarna har.

 

 

 

Han vill att slipspelet verkligen ska användas, annars kommer det sakta att förstöras. Föreningen Briggen Gerda har ett eldrivet slipspel som klarar att dra upp båtar på 500 ton, men ångslipspelet klarar betydligt mer och det finns fortfarande båtar som behöver dras upp på land för service och underhåll.

Wilbur Andersson i föreningen Kustlagen räknar med att det behövs sju veckors effektivt arbete för att få maskinen i trim igen och koppla ihop den nya ångpannan.
- Problemet är pengarna, säger Wilbur Andersson.
Hoppet står till sponsorer, men också till länsstyrelsen och riksantikvarieämbetet.
När pannan är i funktion kan den också användas för att driva kranmaskineriet, som föreningen håller på att rusta upp. Med flera ångmaskiner på plats kan området rent av bli ett litet ångtekniskt centrum. Eftersom det går järnvägsspår ända fram till området kan dessutom järnvägsmuseets fungerande ånglok ta sig ända fram till området.
- Varför inte ordna ångmaskinteknisk utbildning i det här området? Det finns ingen sådan i Sverige och kunskaperna håller på att försvinna, säger Bengt Spade.



 

Fakta

Kustlagen

Södra Bottenhavet

Kustlagen Södra Bottenhavet är en kustkulturförening som bildades 2001.

Föreningen skall tillvarata och utveckla lokala initiativ för att bevara en levande kustkultur. Föreningens arbetsområde är från Sundsvall i norr till Öregrund i söder. Mer information om föreningen arbete finns på www.kustguide.net

 

Kustguide redaktion tackar för Gefle Dagblads tillmötesgående och reporter Sven-Olof Ekman samt fotograf   Nick Blackmon för reportaget.




kustguide
Skapad: 03-02-20 ©Webgraph Uppdatering